Menu

Naprowadzacze kół jako element systemu przeładunkowego

Naprowadzacze kół to jeden z nieodłącznych elementów wyposażenia placów przeładunkowych, ułatwiający kierowcy dużych samochodów dostawczych ustawienie się na prawidłowym torze dojazdu do rampy, bez konieczności wielokrotnego poprawiania pozycji i manewrowania dużym, ciężkim pojazdem. Konstrukcja naprowadzaczy kół jest naprawdę prosta, ale ich funkcja i zalety zdecydowanie zwiększają rolę tego typu konstrukcji w systemach przeładunkowych. Jakie rodzaje naprowadzaczy można spotkać dziś na rynku, w jaki sposób się je montuje i jakie są podstawowe zalety ich stosowania?

Główne zalety stosowania naprowadzaczy kół na placach przeładunkowych

Wycofywanie samochodu ciężarowego bez odpowiedniego wsparcia potrafi być naprawdę trudne nawet dla doświadczonych kierowców. Zastosowanie specjalnych naprowadzaczy kół ułatwia manewry poprzez ustawianie kół w odpowiedniej pozycji do zadokowania pojazdu przy rampie rozładunkowej. Dzięki temu, że pojazdy zawsze wjeżdżają na właściwe miejsce chronione są ściany oporowe podjazdów, dzięki czemu konstrukcja budynków magazynowych zostaje nienaruszona nawet w momencie ukośnego ustawienia stanowisk przeładunkowych. Jednocześnie, uszkodzeń unikają same samochody. Naprowadzacze kół oddzielają też od siebie poszczególne dojazdy do rampy, dzięki czemu cofające TIRy mogą uniknąć kolizji z samochodami dokującymi na następnym stanowisku oraz z ludźmi, którzy mogą znajdować się pomiędzy stanowiskami ładowania.

Naprowadzacze kół pozwalają na skrócenie czasu potrzebnego na dokowanie. Tym samym wspomagają przeładunek a to z kolei przekłada się na oszczędności w firmie.

Naprowadzacze kół stanowią usprawnienie odpowiednie dla każdego stanowiska przeładunkowego, dlatego też znajdują tak szerokie i popularne zastosowanie w magazynach i wszelkiego rodzaju punktach załadunku. Do produkcji naprowadzaczy wykorzystuje się solidne systemy montażowe i trwałe materiały, dzięki którym nie niszczą się one przy nakierowywaniu pojazdów i przypadkowych zderzeniach. To dzięki nim doki przeładunkowe stają się bardziej bezpieczne i wydajne, a załadunek towarów znacznie bardziej dynamiczny. Jedyną wadą, jaką można tu wymienić, jest uniemożliwienie ruchu poprzecznego po placu załadunkowym w miejscu, w którym zamontowane zostały rury naprowadzające.

Podstawowe rodzaje naprowadzaczy kół

Naprowadzacze kół stosowane w systemach przeładunkowych to zwykle dwie solidne, grubościenne, wyprofilowane rury, których budowa pozwala na kierowanie kół ciężkich samochodów na właściwe tory. W praktyce wyróżnia się dwa główne rodzaje naprowadzaczy: przykręcane oraz zalewane. Przykręcane naprowadzacze kół to, jak nazwa wskazuje, rury przykręcane do fundamentów. Ich podstawową zaletą jest możliwość montażu po wykonaniu prac nawierzchniowych na placu manewrowym. Dzięki temu możliwe jest nie tylko doskonałe dopasowanie miejsca montażu naprowadzaczy, ale też ich demontaż w razie takiej konieczności. Naprowadzacze przykręcane mogą być montowane do płyt betonowych, jednak nie nadają się do zastosowania w przypadku powierzchni z kostki brukowej. Dodatkowo, aby rury nie mogły zostać wyrwane z podłoża, konieczne może być stosowanie specjalnych, bardzo wytrzymałych łączników elementów stalowych z betonem.

Naprowadzacze zalewane, podobnie jak poprzedni wariant, to dwie grubościenne, specjalnie profilowane rury. Tu jednak przedłużono ich odcinki pionowe tak, by możliwe było ich zagłębienie w wykopach, które zostaną zalane betonem tworząc stałą formę montażu naprowadzaczy. Taki wariant systemu jest znacznie trwalszy i odporniejszy na uszkodzenia podczas naprowadzania kół samochodu, jednak jego montaż należy przewidzieć ze znacznym wyprzedzeniem i zaplanować tak, by wszystkie elementy działały bez zarzutów – demontaż systemu naprowadzaczy zalewanych może wymagać dużych prac na placu manewrowym.

Jak sprawić, by naprowadzacze działały prawidłowo?

Montując jeden z dwóch wspomnianych wariantów naprowadzaczy kół warto skupić się na tym, by były one rozmieszczone centralnie w stosunku linii symetrii stanowiska przeładunkowego, a kierunek ich zamontowania był idealnie prostopadły do elewacji budynku. Tylko tak możliwe będzie perfekcyjne naprowadzanie samochodów na właściwe tory i zabezpieczanie stanowiska dokującego przed uszkodzeniami.