Menu

Infokioski w galeriach handlowych, a ich zastosowanie w marketingu

Jedną z zasadniczych funkcji marketingu jest informowanie klienta o naszych produktach czy usługach. Obecnie wiemy, że najskuteczniejsze są działania, które wychodzą naprzeciw potrzeb naszej grupy docelowej i umożliwiają im pozyskanie takich informacji, których potrzebują w danym momencie. Właśnie takie funkcje mają infokioski.

Czym jest infokiosk?

Infokiosk to odpowiednio zbudowany komputer, który umożliwia użytkownikowi interakcję. Zazwyczaj są to ekrany dotykowe, które umożliwiają skorzystanie z Internetu, sprawdzenie dostępności produktu w danym sklepie, a nawet zamówienie go jeżeli nie jest w tym momencie dostępny. Często mają też funkcję zapisania się do newslettera.

Jak powinien wyglądać infokiosk?

infokiosk ims

realizacja – IMS

Kioski multimedialne to małe ambasady naszej firmy. To jak wyglądają i działają świadczy o naszej kreatywności, innowacyjności i podejściu do klienta. Z tego powodu musimy zadbać, aby były dobrze dopasowane do miejsca, w którym są ustawione i do designu naszej marki.

Oczywiście standardem jest obrandowanie zarówno samego urządzenia, jak i interfejsu. Jednak tutaj bierzemy pod uwagę również takie elementy jak jasność ekranu, czy wysokość jego ulokowania. Postarajmy się, aby użytkowanie było jak najwygodniejsze. Często montuje się 2 ekrany po to, aby w tym samym czasie mogło z nich korzystać kilka osób.

Zwróćmy też uwagę na wygląd interfejsu – powinien być prosty i intuicyjny. W większości przypadków infokioski mają dotykowe ekrany. Zadbajmy o to, żeby od razu po dotknięciu były gotowe do użytkowania. Możemy wyposażyć urządzenie również w myszkę, klawiaturę, a nawet drukarkę, jeżeli jest to przydatne dla naszych potencjalnych klientów.

Pamiętajmy, by zaufać w tym kontekście specjalistom i zakupić produkt dobrej jakości. Jeżeli nasz kiosk multimedialny będzie się cały czas zawieszał, działał nieintuicyjnie, czy psuł się, będzie nam szkodził. Zamiast budować wizerunek firmy zaznajomionej z najnowszymi technologiami będziemy kojarzyć się z zawodnością.

Gdzie ustawić kiosk multimedialny?

Kiedy wybieramy lokalizację dla takiego urządzenia powinniśmy wybrać punkt, gdzie codziennie przewija się wiele osób. Zastanówmy się nad tym, czy miejsce gdzie ustawisz urządzenie jest widoczne i nie przeszkadza np. podczas robienia zakupów.

Najczęściej wybieranymi lokalizacjami są biblioteki, dworce, centra turystyczne. Na pierwszym miejscu są jednak centra handlowe. Ludzie tam przebywający mają czas skorzystać z naszego infokiosku. Co więcej nasz kiosk będzie znajdował się pod dachem, więc nie musi być odporny na warunki pogodowe.

infokiosk multimedialny

Jak stosować infokioski w marketingu?

Jeżeli chcemy zastosować kiosk w naszych działaniach marketingowych powinniśmy zastanowić się jakie funkcje ma spełniać. Ma mieć działanie czysto praktyczne czy ma budować pozytywną atmosferę? Chcemy dzięki nim zmniejszyć kolejki w sklepie i umożliwić samodzielne wyszukanie produktów czy przeprowadzenie reklamacji? Infokiosk ma ściągać uwagę osób spacerujących po galerii, a może będzie ulokowany wewnątrz naszego sklepu?

Warto dobrze się zastanowić jak wykorzystać tą technologię, bo możliwości wykorzystania tego urządzenia są praktycznie nieograniczone. Możemy na nim udzielać merytorycznych informacji. Jeżeli bolączką naszego sklepu są kolejki, kioski multimedialne mogą służyć jako punkt informacyjny, miejsce gdzie możemy złożyć reklamację czy zapisać się do programu lojalnościowego. Możemy również zainstalować na nim aplikację, która po wypełnieniu odpowiednich celów, czy udzieleniu informacji, generuje kod rabatowy dla użytkownika.

Istnieje możliwość zaprogramowania urządzenia w ten sposób, że klienci w ramach wideo połączenia mogą porozmawiać z naszymi pracownikami. W sklepach z produktami do wystroju wnętrz możemy udostępnić technologie umożliwiające szybkie przeliczenie ile materiałów potrzebujemy lub sprawdzenie czy dany zestaw szafek zmieści się w naszej kuchni i zamówienie go z dostawą do domu.

Pomimo tego, że możliwości technologiczne są nieograniczone powinniśmy dobrze przemyśleć jakie funkcje powinien spełniać nasz kiosk multimedialny. Pamiętajmy, że będzie on działał na zasadzie „pull” co oznacza, że to klient musi podejść do stoiska i skorzystać z niego.

Infokioski cieszą się dużą popularnością, więc na pewno na początku wiele osób będzie z nich korzystać z czystej ciekawości. Jednak, aby urządzenie sprawdziło się w dłuższym okresie czasu musi odpowiadać na potrzeby naszej grupy docelowej. Z tego powodu zawsze warto skonsultować się ze specjalistami, którzy pomogą nam wykorzystać to narzędzie jak najlepiej.