Menu

Czyszczenie DPF i jego rola

DPF, to tak naprawdę filtr cząstek stałych. Zapchany DPF to dość poważny problem. Niezauważenie problemu może być przyczyną, przez którą auto się nie uruchomi, a filtr będzie trzeba wymienić, co wiąże się z dość dużymi kosztami. Dziś, za nowy filtr do auta można zapłacić nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Rolą DPF jest wychwytywanie cząsteczek sadzy ze spalin. Następnie, we wnętrzu filtra cząsteczki te są wypalane. Czyszczenie DPF to obowiązek każdego kierowcy. Czynność ta musi odbywać się regularnie i tylko wtedy, gdy ilość zanieczyszczeń nie przekracza bezpiecznego poziomu.

Żaden filtr DPF nie lubi krótkich tras. Droga, która nie przekracza kilkunastu kilometrów, może wpłynąć na niedokładne nagrzanie się filtra i nieodpowiednie spalenie się cząsteczek. Jednak nie unikniemy tego mieszkając w mieście – częste stanie w korkach i pokonywanie stosunkowo krótkich dystansów, mogą doprowadzić do zapchania się filtra powyżej określonych norm.
Czyszczenie filtra DPF musi odbywać się regularnie. To zapewni nam bezpieczne poruszanie się za pomocą samochodu.
Są zasady, których trzeba przestrzegać, by nie narazić swojego samochodu na przedwczesne zużycie się filtra DPF.

Jeśli nasz filtr DPF jest zapchany w sposób niemożliwy do oczyszczenia, musimy go wymienić. Zakupienie nowego filtra jest co prawda kosztowne, jednak jest to cena zaniedbania lub niedostatecznej wiedzy. Bez sprawnie działającego DPF nasz samochód nie ruszy lub będzie działał w trybie awaryjnym.

Czyszczenie DPF – co powinniśmy wiedzieć?

Na samym początku należy podkreślić, że czyszczenie DPF powinno odbywać się regularnie, w zaufanych, dobrych serwisach i warsztatach. Filtr DPF jest jedną z droższych części samochodu, dlatego warto o nią dbać, by po latach nie musieć wymieniać go za kilkanaście tysięcy złotych.
Istnieje wiele sposobów, dzięki którym możemy pozbyć się sadzy z filtra oraz jakichkolwiek innych zanieczyszczeń.

Warto wziąć pod uwagę udane i sprawdzone sposoby, dzięki którym oczyścimy dokładnie i tanio nasz filtr spalinowy. Popularnym sposobem na czyszczenie, jest wypalanie filtra DPF w trybie serwisowym. Inaczej, czynność ta nazywana jest wypalaniem wymuszonym. Nasz samochód w serwisie jest podłączany do komputera, przez co silnik wprowadzany w odpowiedni tryb pracy. Podczas tego procesu, praca motoru oraz mieszane paliwa pozwalają rozgrzać się silnikowi aż do 600 stopni.  Filtr może zostać udrożniony nawet w 70 procentach.
Oczyszczanie filtra w trybie diagnostycznym należy wykonać jedynie wtedy, gdy poziom sadzy nie przekroczył bezpiecznego poziomu.

naprawa dpf

 

Znanym sposobem jest również chemiczne czyszczenie DPF. Jest ono stosowane po tym, jak wypalanie filtra nie przyniesie wymaganych rezultatów, lub gdy stopień zabrudzenia filtra jest zbyt wysoki. Ten rodzaj czyszczenia polega na wprowadzaniu przeznaczonej do tego chemii, której zadaniem jest rozpuszczenie nadmiernej ilości sadzy.

O czym trzeba pamiętać?

Jednym ze sposobów, od którego się odchodzi, jest chemiczne czyszczenie. Obecnie, rozwiązanie to jest powszechnie uznawane za nieskuteczne. Powodem do takich wniosków jest przede wszystkim przeświadczenie o tym, iż chemia zawarta w środkach, wypłukuje związki, jakimi pokryty jest filtr. Prowadzi to więc do sytuacji nadmiernej emisji tlenków azotu. Przez to, posiadacz danego samochodu nie może spełnić norm emisji spalin Euro VI.

Warto jednak dodać, że każdy mechanik ma swoje własne zdanie na temat czyszczenia filtra. Według wielu, wypalanie filtra może się np. skończyć pożarem. Trzeba jednak przeprowadzać czyszczenie filtra, by nie doprowadzić do awarii samochodu.


Chcesz poddać swój samochód profesjonalnemu czyszczeniu DPF? Firma Pralnia DPF przygotowała ofertę specjalnie dla Ciebie. Szczegóły znajdziesz pod tym linkiem: www.pralniadpf.pl